Bilbija: Festivali ambasadori moderne destinacije
Banjaluka kao turistička destinacija posebno je atraktivna ljeti, budući da je to idealno vrijeme za adrenalinski i festivalski turizam. A, grad na Vrbasu pruža izuzetne mogućnosti koje su atraktivne truristima iz cijelog svijeta i koji dolaze u Banjaluku zbog raftinga, vožnje kajakom, dajakom, biciklizma, te kvalitetnih festivala i sličnih manifestacija.
U proteklih desetak godina krajiška ljepotica ozbiljnu pažnju posvećuje festivalskom turizmu, te uspješno koristi pogodan geografski položaj grada, kulturno nasljeđe itd. Pa je tako tvrđava Kastel u samom centru grada kao festivalski prostor podjednako je privlačna izvođačima i turistima.
Popularan širom svijeta, festivalski turizam u pravilu privlači nešto mlađu, ali prilično imućnu populaciju, te u skladu sa infastrukturom donosi sasvim solidne prihode lokalnim ekonomijama, generator je zapošljavanja, novih prihoda, stimuliše industrije i privlači nove investicije. Istovremeno, omogućava kulturni dijalog i razmjenu, socijalnu inkluziju, osjećaj ponosa, revitalizaciju i popularizaciju kulture.
“Turizam kao jedna od profitabilnijih grana u svijetu posebno utiče na ekonomski razvoj destinacije. Kroz kvalitetnu turističku ponudu povećava se atraktivnost destinacije. S obzirom da su turisti sve iskusniji i zahtjevniji, svaka destinacija nastoji kreirati raznovrsnu ponudu. Shodno tome, vlade širom svijeta su uvidjele da festivalski turizam pozitivno utiče na privredni razvoj destinacije. Festivali se iz godine u godinu značajno unapređuju, a kvalitetna organizacija doprinosi boljem imidžu destinacije. Stoga je izuzetno važno ozbiljno pristupiti izradi strategije razvoja festivalskog turizma”, rekao je za Centralni portal predsjednik austrijskog udruženja za razvoj turizma i ugositeljstva David Bilbija.
Velike manifestacije daju dodatnu vrijednost postojećoj turističkoj ponudi, dovode nove goste i predstavljaju svojevrsan odmak od tzv. klasnične turističke ponude. Manifestacije koje imaju atribut svjetski poznatih atrakcija pridonose stvaranju nove i drugačije slike Banjaluke i Republike Srpske, dok inovativnošću doprinose razvoju turizma.
Turizam širi tržište, čineći ga vrlo moćnim i uticajnim ekonomskim faktorom. Važno je istaći da je ova privredna grana “osjetljiva” što se pokazalo tokom pandemije korona virusa, ali se isto tako jako brzo oporavlja. Zahvaljujući tome, turizam u Banjaluci i regionalno tokom posljednjih par godina polako vraća stari sjaj i nastavlja dalji razvoj.
“Festivalski turizam danas je bitan ekonomsko-turistički pokretač, a festivali su ambasadori moderne destinacije na čijim se kulturnim platformama sudaraju različite kulture i ponašanja posjetilaca koji kreiraju jedinstvenu atmosferu i doživljaj ostavljajući neizbrisiv trag na lokalnu zajednicu i kulturu. Festivalski organizatori, osim nastupa izvođača, koriste istorijske, sportske, gastronomske, lokalne i kulturne elemente destinacije kako bi stvorili univerzalnu priču. Na taj način festivali brendiraju destinacije. Lokalno stanovništvo postaje otvorenije prema novim idejama, a mnogi su se poslovi otvorili i razvili zahvaljujući festivalima”, zaključio je Bilbija.
Festivalski turizam generalno, predstavlja veliku perspektivu za Banjaluku, budući i da se upravo u ovom sektoru nalazi veliki potencijal za otvaranje novih radnih mjesta i povećanje prihoda neophodnih za dalji razvoj grada.