Uhapšeni odgovorni za višemilionsku štetu srpskim portalima PRIZNALI da su lažirali rezultate čitanosti: NAMJEŠTALI POSJETE NAJMANJE 3 GODINE!
Uhapšeni odgovorni za višemilionsku štetu srpskim portalima priznali da su lažirali rezultate čitanosti
Policija je uhapsila Nebojšu Arnauta i Gorana Radulovića, odgovorna lica u firmi Ora konekt. Oni su napravili višemilionsku štetu prodavajući “lažne korisnike” portalima.
Kompanija Gemius, koja mjeri čitanost srpskih online medija, objavila je da su neki internet sajtovi imali lažirane podatke o čitanosti. Među ovim medijima nalaze se Blic, Novosti, Pink, Objektiv, Ekspres…
Ovo je dio saopštenja Gemiusa:
– Radi se o potpuno fiktivnom saobraćaju, čiji je privid generisan upotrebom skripte. Ona je sa sajta „izvora“ našim serverima slala informacije o posjjetama sajtovima „primaocima“ koje se nisu dogodile.
Uzrok je maliciozna skripta, kreirana od strane NN lica. Namera je bilo slanje lažnih hitova u gemiusPrism i Google Analitics naloge trećih sajtova.
Uhapšeni odgovorni za višemilionsku štetu srpskim portalima priznali da su lažirali rezultate čitanosti
Skripta je otkrivena od strane Gemiusa i predstavljena na sastanku komercijalnih izdavača održanom 22. oktobra. Kako Gemius čuva kompletne prikupljene podatke u periodu od posljednje tri godine, nije moguće ustanoviti djelovanje skripti pre 2021. godine.
U trenutku otkrivanja, skripta je bila postavljena na sajt republika.rs namenjen mobilnim uređajima. Otkriveno je da je do novembra 2022. godine bila aktivna i na sajtu ana.rs. Republika.rs je uklonila skriptu 22. oktobra, neposredno po prijemu informacije o njenom postojanju tokom sastanka.
Gemius otkrio prevaru
Tokom postojanja skripte, prilikom posjete stvarnog korisnika nekim od ovih sajtova, njena aktivacija je slala informaciju ka Gemius i Google serverima da je korisnik bio i na sajtovima „primaocima“, predstavljajući ga kao posjetu koja je došla sa Facebook-a. U stvarnosti, korisnik nije bio na sajtu „primaocu“, niti imao bilo kakav kontakt sa sajtom „primaocem“, niti su na strani „primaoca“ bili potrebni bilo kakva tehnička akcija niti resurs za realizaciju ovakvog fiktivnog hita.
Sa druge strane, sajt „primalac“ je ovu „posjetu“ mogao da vidi u svom gemiusPrism i Google Analytics alatu kao stvarnu i, ukoliko je bila poseta iz Srbije, bila je uključena u gemiusAudience rezultate, dostupne tržištu.
Na ovaj način je generisano oko 2% od svih hitova u gemiusAudience istraživanju za Srbiju, koji su raspoređeni na sajtovima navedenim ispod.
BONUS VIDEO:
Hypebih.ba/hypetv.rs