calendar

Četvrtak 21. Novembar, 2024

aktuelno ikonica Aktuelno
Užas u tuzlanskoj školi: Zaposlenik dirao učenice i ulazio za njima u WC KVALIFIKACIJE ZA EUROBASKET “Zmajevi” poraženi od Hrvatske u Zagrebu: Susjedi ubacili čak 18 trojki Vlado Georgiev opljačkan u tržnom centru Mateja očajan nakon vijesti iz spoljnjeg svijeta: Novosti zbog kojih mu je prisjelo učestvovanje u rijalitiju Detalji koje niste znali o snimanju filma Titanik Slavna manekenka o ovisnosti o alkoholu: Razmišljala sam samo o … “MIONA NIJE DALA GASTOZU PITU! SVE TO RADI PRODUKCIJA!” Ša u D-castu šokira detaljima o kojima gledaoci rijalitija nisu svjesni! “NAJZDRAVIJI NAČIN SPAVANJA JE NA …” Spinalni hirurg dr. Krajinović EKSKLUZIVNO u emisiji “SADA I OVDJE” govori o tome šta je najučinkovitije za našu KIČMU! Zabranjeno pušenje uskoro prvi put nastupa u akustičnom izdanju Michael J. Fox o borbi sa Parkinsonovom bolešću: Humor mi pomaže da preživim SPREMITE SE ZA NOVU PJESMU SA LUKASOVOG ALBUMA! Naziv hita je predivan, a tek da vidite neke kadrove! (VIDEO) Paris Hilton i Britney Spears ponovo u centru pažnje “KAD SI ZADOVOLJAN ČOVJEK…” Saša Mirković podijelio svoju sreću sa svima, a evo šta je posebno istakao! (FOTO) “Ko krene putem tog muzičkog takmičenja, TU SE SAMO CIJENI NOVAC!” Majka pjevača koja je završila na sudu sa Snežanom Đurišić ekskluzivno za HYPE TV! (VIDEO) Navijač traži 50 miliona zbog lošeg prijenosa borbe Tysona i Paula EKSKLUZIVNO IZDANJE D-CASTA! Ša i Miona otkrivaju sve: “OVO NIJE HUMANO! VRATITE NAŠE STVARI!”

Policija uhapsila odgovorne za višemilionsku štetu u srpskim medijima: Do detalja opisali kako su i na koji način varali

Objavio: RHT
10/11/2024 1:00 PM

Policija uhapsila odgovorne

Policija uhapsila odgovorne

Policija uhapsila odgovorne

Uhapšeni odgovorni za prevaru i varanje na medijskom tržištu.

Pripadnici Ministarstva unutrašnjih poslova Republike Srbije uhapsili su odgovorne u aferi o kojoj smo pisali. Koji su svojim postupanjem napravili štetu od više miliona eura prodavajući lažne juzere nekim srpskim medijskim kućama, odnosno njihovim portalima.

U ovoj policijskoj akciji privedeni su Nebojša Arnaut i Goran Radulović, odgovorna lica u firmi Ora konekt. Oni su priznali krivično djelo i predati su nadleznom tuzilastvu VTK.

Oni su do detalja opisali kako su i na koji način varali na medijskom tržistu, koliko su zarađivali od toga i ko su bili saradnici, piše Republika.

Objavljen izveštaj o lažnoj čitanosti domaćih internet portala

Kompanija Gemius koja se bavi zvaničnim mjerenjem posjete domaćih medijskih sajtova, uočila je dva tipa prevarnih radnji. Na osnovu njih su određeni medijski sajtovi biljeležili veću posjetu koja nije stvarna, već je rezultat mašinske (nepostojeće) posjete.

Saopštenje Gemiusa prenosimo u nastavku.

U skladu sa članom 9. Pravilnika gemiusAudience istraživanja, obavještavamo vas da je u prethodnom periodu došlo do pojave fiktivnog saobraćaja, kao i internet saobraćaja koji nije u skladu sa članom 4. Pravilnika. Obje pojave su uticale na rezultate gemiusAudience istraživanja u Srbiji.

U prvom slučaju (u daljem tekstu Tip 1) radi se o potpuno fiktivnom (nepostojećem) saobraćaju, čiji je privid generisan upotrebom skripte koja je sa sajta „izvora“ našim serverima slala informacije o posjetama sajtovima „primaocima“ koje se nisu dogodile.

U drugom slučaju (u daljem tekstu Tip 2) je generisan postojeći saobraćaj na sajtovima uključenim u gemiusAudience bez namjerne akcije posjetilaca, kroz pop-up i pop-under prozore prilikom posjete trećim sajtovima.

Tip 1 prevare

Kada je u pitanju Tip 1, uzrok je maliciozna skripta, kreirana od strane NN lica, sa namerom slanja lažnih hitova u gemiusPrism i Google Analitics naloge trećih sajtova. Sajtovi koji nose lažnu informaciju da se na tim trećim sajtovima dogodila posjeta do koje u stvari nije došlo.

Skripta je otkrivena od strane Gemiusa i predstavljena na sastanku komercijalnih izdavača održanom 22. oktobra. Iznošenje dodatnih informacija na sastanku komercijalnih izdavača 29. oktobra ove godine. Kako Gemius usled GDPR-a čuva kompletne prikupljene podatke u periodu od poslednje tri godine, nije moguće ustanoviti djelovanje te skripte u periodu prije oktobra 2021. godine.

U trenutku otkrivanja, skripta je bila postavljena na sajt republika.rs namjenjen mobilnim uređajima, a otkriveno je da je do novembra 2022. godine bila aktivna i na sajtu ana.rs. Republika.rs je uklonila skriptu 22. oktobra. Neposredno po prijemu informacije o njenom postojanju tokom sastanka, i Tip 1 je prestao da bude aktivan.

Tokom postojanja skripte, prlikom posjete stvarnog korisnika nekim od ovih sajtova, njena aktivacija je slala informaciju ka Gemius i Google serverima da je korisnik bio i na sajtovima „primaocima“, predstavljajući ga kao posjetu koja je došla sa Facebook-a.

 U stvarnosti, korisnik nije bio na sajtu „primaocu“, niti imao bilo kakav kontakt sa sajtom „primaocem“, niti su na strani „primaoca“ bili potrebni bilo kakva tehnička akcija niti resurs za realizaciju ovakvog fiktivnog hita.

Mediji kod kojih je odkrivena skripta

Na ovaj način je generisano oko 2% od svih hitova u gemiusAudience istraživanju za Srbiju, koji su raspoređeni na sajtovima navedenim ispod.

  • 24sedam.rs: oktobar 2021. do oktobar 2024.
  • alo.rs: januar i februar 2022, april do novembar 2022.
  • blic.rs: oktobar 2021. do oktobar 2024.
  • buro247.rs: novembar 2021. do februar 2022, mart do jun 2024.
  • ddl.rs: oktobar 2021. do april 2024, jun 2024. do oktobar 2024. (napomena: ddl.rs nije uključen u gemiusAudience od septembra 2022. godine)
  • ekspres.net: oktobar 2021. do februar 2022, april 2022. do maj 2024.
  • nova.rs: oktobar do decembar 2021, april 2022. do april 2023, jun, avgust, novembar i decembar 2023, april 2024.
  • novosti.rs: oktobar 2021. do januar 2022, mart 2022. do februar 2023, april do decembar 2023.
  • objektiv.rs: oktobar 2021. do februar 2022, april do oktobar 2022.
  • pink.rs: mart 2022, april do jul 2024, septembar i oktobar 2024.
  • sportske.net: novembar do februar 2022, jul 2022. do april 2023.

Ozbiljan problem u medijima

Uslijed ozbiljnosti navedene situacije i njenih posljedica po gemiusAudience istraživanje u Srbiji i sajtove koji su u njega uključeni. Bit će preduzete mjere u skladu sa zakonom u cilju pronalaženja i kažnjavanja lica koja su odgovorna za kreiranje lažnih zapisa o ovom fiktivnom saobraćaju.

Neki od izdavača su obavjestili Gemius da su preduzeli ili namjeravaju da iniciraju pravne akcije u istom smjeru. Ovo je trenutni status, kako nam je komunicirano od strane izdavača:

Digital Media Network doo (24sedam.rs) – Portal 24sedam krivične prijave zbog prevare protiv republika.rs i odgovornog lica navedenog portala, kao i svih drugih umješanih lica.

Lifestyle Publishing doo (buro247.rs) – predstavnici buro247.rs su stupili u kontakt sa advokatima radi prikupljanja svih materijalnih dokaza potrebnih za podnošenje tužbe protiv kompanije koja je za njih radila promociju i oglašavanje na Facebook-u kao i protiv osobe koja je bila posrednik u ovoj prevari.

Medijska Mreža doo (republika.rs) – predstavnici republika.rs su podnijeli krivičnu prijavu Višem javnom tužilaštvu u Beogradu, Posebnom odjeljenju za borbu protiv visokotehnološkog kriminala protiv NN lica zbog postojanja osnova sumnje da je izvršeno krivično djelo Računarske prevare iz člana 301. Krivičnog zakonika Republike Srbije, neovlašćeni pristup zaštićenom računaru, računarskoj mreži i elektronskoj obradi podataka iz člana 302. Krivičnog zakonika Republike Srbije, kao i drugih krivičnih djela koja budu utvrđena tokom istrage. U krivičnoj prijavi navode da je osumnjičeno lice na njihovom portalu postavilo malicioznu skriptu koja je manipulativno prenosila podatke.

Lažni podatci

Novosti AD (novosti.rs) – predstavnici novosti.rs su podnijeli krivičnu prijavu Višem javnom tužilaštvu u Beogradu, Posebnom odjeljenju za borbu protiv visokotehnološkog kriminala. Po savjetu advokata i u interesu postupka, u ovom trenutku nisu u mogućnosti da otkriju više detalja o prijavi.

Pink Media Group doo (pink.rs) – portal pink.rs je raskinuo ugovor sa kompanijom zaduženom za promociju njihovog sadržaja putem društvenih mreža i istražuje sve aspekte slučaja. Ukoliko se dokaže da je ova kompanija uzrokovala fiktivni saobraćaj na pink.rs. Pink Media Group će pokrenuti pravnu akciju protiv odgovornih.

Ringier Srbija doo (blic.rs, nekretnine.rs) – Ringier Srbija snažno podržava sve mjere koje će Gemius preduzeti u skladu sa zakonom i po potrebi će im se pridružiti.

Sportske Net doo (sportske.net) – Predstavnici portala sportske.net su kontaktirali svoje advokate i podneće krivičnu prijavu Višem javnom tužilaštvu u Beogradu. Posebnom odeljenju za borbu protiv visokotehnološkog kriminala.

United Media Digital doo (nova.rs) – predstavnici portala nova.rs će podnijeti odgovarajuće pravne radnje protiv lica ili kompanije za koju se pretpostavlja da ih je oštetila kroz isporuku fiktivnih hitova umjesto stvarne posjete, za koju je bila angažovana.

Gemius poziva sve izdavače koji su angažovali bilo koju kompaniju za promociju njihovog sadržaja putem društvenih mreža. Umjesto toga im je isporučen fiktivni saobraćaj, da pokrenu pravnu akciju protiv iste i odgovornih lica.

Sa strane Gemiusa, nadležnim državnim organima će biti predati svi relevantni dokazi i informacije.

Uslijed svakodnevnog napretka tehnologije i pronalaženja novih metoda prevare. vjerujemo da adekvatno kažnjavanje odgovornih i objavljivanje što je moguće više informacija o samom slučaju i počiniocima (uz vođenje računa o interesima istrage) predstavlja jedan od najboljih načina za prevenciju ovakvih situacija u budućnosti.

Tip 2

Kada je u pitanju Tip 2, nepravilnosti su uočene na slijedećim sajtovima:

  • 24sedam.rs
  • blic.rs
  • espreso.rs
  • kurir.rs
  • mondo.rs 
  • n1info.rs 
  • nekretnine.rs 
  • nova.rs 
  • telegraf.rs.

Izdavačima ovih sajtova je, u skladu sa članom 5. pravilnika, dat rok od tri radna dana od dana formalnog upozorenja da ukinu ovu praksu, koji je istekao u srijedu 06. novembra.

U ovom slučaju se radilo o stvarnom saobraćaju, ali ostvarenom bez namjere korisnika za dobijanje određenog sadržaja. Saobraćaj bez namjere korisnika po Pravilniku ne treba da bude uključen u Audience podatke i izdavači imaju mogućnost da u njega ne postave gemiusPrism skriptu. Ukoliko tehnički nisu u mogućnosti to da izvedu, obavezu da ga markiraju posebnom oznakom u okviru URL-a. Korištenje je Gemius proslijedio uputstvo izdavačima 1. novembra, a koja će omogućiti Gemiusu da ga precizno detektuje i isključi iz rezultata.

Period postojanja Tipa 2 i uticaj na gA nije moguće precizno odrediti iz tehničkih razloga.

Gemius će nastaviti da ulaže maksimalne napore kako bi objektivno. Transparentno i nepristrasno istraživao socio-demografske profile, lifestyle navike i interesovanja internet publike u Srbiji. Tržišno dogovorenim pravilima, u interesu unapređenja i očuvanja povjerenja u internet kao najmjerljiviji oglasni medij.

sd.rs/hypebih.ba/R.K.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

ZABRANJENO PREUZIMANJE BEZ NAVODJENJA IZVORA I AUTORA

PRATITE NAS