BiH u ICILS istraživanju: Rezultati upozoravaju na nisku razinu digitalne pismenosti
Rezultati upozoravaju na nisku razinu digitalne pismenosti
Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje (APOSO) BiH objavila je rezultate učestvovanja Bosne i Hercegovine. U međunarodnom istraživanju računarske i informacijske pismenosti učenika osmih razreda osnovnog obrazovanja. Istraživanje, poznato kao International Computer and Information Literacy Study (ICILS). Provedeno je prošle godine od strane Međunarodne asocijacije za evaluaciju obrazovnih postignuća (IEA) sa sjedištem u Nizozemskoj. Cilj mu je bio utvrditi koliko su učenici širom svijeta spremni za izazove digitalnog svijeta i tržišta rada.
Bosna i Hercegovina je prvi put učestvovala u ovom istraživanju, a bh. učenici su osvojili 440 bodova, što je ispod prosjeka ICILS-a. Istraživanje je provedeno od maja do juna 2023. godine među 1.900 učenika osmog razreda iz 106 osnovnih škola. Preliminarni rezultati pokazuju zabrinjavajuće trendove u oblasti digitalne pismenosti.
Prema saopćenju APOSO-a,
Učenici posjeduju samo osnovne vještine računarske i informacijske pismenosti. Njihova postignuća su ispod ICILS prosjeka za 2023. godinu. Iako se evidentno koristi informaciono-komunikacijska tehnologija. Učenici nisu razvili potrebne vještine za učinkovito korištenje digitalnih informacija. Niti posjeduju sposobnosti za samostalno procjenjivanje vjerodostojnosti i relevantnosti tih informacija.
Jedan od ključnih nalaza istraživanja jeste da nastava u online režimu tokom pandemije koronavirusa nije značajno doprinijela poboljšanju računarskih kompetencija učenika. Također, istraživanje pokazuje da su učenice postigle bolje rezultate od učenika. Ali da postoji značajan digitalni jaz među učenicima, koji je posebno izražen zbog socio-ekonomskih razlika. Učenici iz grupa višeg socio-ekonomskog statusa postižu znatno bolje rezultate u oblasti računarske i informacijske pismenosti u odnosu na svoje vršnjake iz nižih socio-ekonomskih grupa.
APOSO naglašava
da su pouzdan internet, veći broj računara kod kuće i stalna dostupnost tehnologije ključni faktori za postizanje boljih rezultata u digitalnoj pismenosti. Rezultati ICILS-a trebali bi omogućiti obrazovnim sistemima Bosne i Hercegovine bolje razumijevanje konteksta i ishoda obrazovanja u ovoj oblasti.
Nažalost, interes za rezultate ICILS-a pokazale su većinom škole učesnice istraživanja, dok institucije nadležne za obrazovanje na svim nivoima vlasti, kao i one s koordinirajućom ulogom, nisu pokazale dovoljno proaktivnosti. APOSO poziva obrazovne vlasti u Bosni i Hercegovini da iskoriste rezultate ICILS-a kao priliku za unapređenje kvaliteta obrazovanja.
Podsjećamo da Bosna i Hercegovina nije učestvovala u posljednjem međunarodnom istraživanju funkcionalne pismenosti 15-godišnjaka u čitanju, matematici i prirodnim naukama (PISA) zbog politikanstva vlasti u Republici Srpskoj. Na posljednjem PISA istraživanju, održanom 2018. godine, utvrđeno je da je svaki drugi 15-godišnjak u Bosni i Hercegovini funkcionalno nepismen. Ovi rezultati dodatno naglašavaju potrebu za hitnim reformama u obrazovnom sistemu kako bi se osigurala bolja budućnost mladih u digitalnom dobu.
Čitajte Hypebih.ba
Čitajte Hypebih.ba i Hypetv.rs, koji je najbrži portal u Srbiji i regionu – sa najvećim rastućim rezultatima i ekskluzivnim vijestima.
SVE! SAD! VAŠ HYPE TV.
BONUS VIDEO:
(hypebih.ba/A.B.)