KATASTROFA! Za mesec dana veliki broj ljudi stradao na putevima Srbije
Oktobar je, iako još nema zvaničnih policijskih podataka, verovatno bio jedan od najgorih meseci ove godine kada je reč o bezbednosti na putevima. Prema novinskim izveštajima, više od 30 poginulih i na desetine teško povređenih, crni je oktobarski bilans.
Poslednja u nizu teških nesreća, dogodila se juče oko 9.20 sati na raskrsnici ulica Borivoja Stevanovića i Vojislava Ilića u Beogradu, kada su život izgubila dva muškarca Z. M. (67) i B. Ć. (39), dok je ženska osoba, G. M. M. (44) teško povređena.
Na licu mesta ekipa “Blica” zatekla je zastrašujući prizor. Vozilo je bilo prepolovljeno, a kako se sumnja, do nesreće je došlo kada je vozač izgubio kontrolu nad vozilom, zadnjim delom je udario u ivičnjak, nakon čega se vozilo zanelo i bočnom stranom udarilo u banderu koja ga je bukvalno prepolovila. Na licu mesta, dva muškarca koja su sedela u prednjem delu vozila ostala mrtva, dok je ženska osoba koja je sedela na zadnjem sedištu završila sa teškim telesnim povredama.
KONTROLA U POKRETU
Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja navodi za “Blic” da ne može da potvrdi da li je tokom oktobra veći broj nesreća nego inače, ali i da je ovo period godine kada ipak najviše stradaju pešaci.
– Svakako je ovo period godine kada pešaci češće stradaju. Razlog zbog kojeg se to događa je kraća obdanica, duža noć. Ono što pešaci mogu da urade jeste da budu uočljiviji vozačima. Ukoliko se kreću neosvetljenim delom puta, blic na telefonu može da bude od pomoći da vas vozač vidi. Vi ćete sebi da osvetlite put, a vozač će vas uočiti – navodi Okanović.
Prema njegovim rečima, ono što toplo i suvo vreme donosi jeste i vozače koji brže voze. I bez obzira na to što su stroge kazne za vozače koji upravljaju vozilom pod dejstvom alkohola ili psihoaktivnih supstanci, broj takvih vozača se ne smanjuje, već naprotiv, sve ih je više.
– Ne znam koliko se broj takvih vozača povećao, ali svakako da broj ne ide na manje. Tehnologija vozačima omogućava razne Viber grupe ili aplikacije u kojim jedni drugima javljaju ukoliko se negde nalazi radar. Nisam siguran da li je to nelegalno, po mom mišljenju svakako je nemoralno – navodi on i dodaje:
– Policija mora da promeni način rada. Jednostavno da policajac više ne stoji u mestu dva sata i zaustavlja vozila, već da to bude u pokretu. Više policajaca na motociklu svakako može da pomogne, kao i neobeleženih vozila, takozvanih presretača koji se najčešće nalaze na magistralama i autoputevima. Pored toga, treba da ih bude i u gradskim ulicama – kaže Okanović.
PROBNE DOZVOLE
Prema rečima Okanovića, i probne vozačke dozvole treba da se analiziraju.
– Možda da vozač od samog početka ima pravu vozačku dozvolu, pa ukoliko načini jedan prekršaj da se odmah prebacuje na režim probne vozačke dozvole. Ono što je greška jeste da se vozač sa probnom vozačkom dozvolom gleda kao nebezbedan – navodi.
Kako kazuje, 2012. godine, u godini pre nego što su uvedene probne dozvole u saobraćajnim nezgodama stradala je 151 mlada osoba. Međutim, kako objašnjava, tokom prošle godine, na putevima Srbije, poginulo je 84 mladih.
– Prosečan mladi vozač je vozač čiji su roditelji išli u auto-školu pre 20 i više godina. Oni tada nisu učili šta je alkohol, pojas, koje su posledice, već su učili da okrenu volan, promene brzine… Mladi vozač je vozač koji kroz obrazovanje gotovo ništa nije naučio o saobraćaju, a onda je došao u auto-školu gde je naučio teorijska pitanja napamet. U auto-školi ti naučiš da treba da vežeš pojas, ali ne naučiš zašto. Niko ti ne kaže šta će se dogoditi ako voziš 50 kilometra na sat i udariš u nešto a pritom nisi vezan, kojom brzinom treba da se krećeš da bi rukama uspeo da zadržiš svoje telo. Koje su posledice ukoliko voziš pod dejstvom alkohola? Niko ne kaže zašto je to važno da to ne radiš – navodi on.
NAJTEŽE NESREĆE U OKTOBRU
10. oktobar
U teškoj saobraćajnoj nesreći koja se 10. oktobra dogodila na Pančevačkom putu nastradale su tri osobe, a jedna je povređena kada se automobil “multipla” svom silinom zakucao u banderu. Na licu mesta život su izgubili vozač Goran R. (56) i dvoje putnika Svetlana P. (56) i Slobodan T. (48), dok je Tomislav P. (58) primljen u Urgentni centar sa teškim telesnim povredama pluća i prelomom vratnog pršljena. Na mestu nesreće intervenisali su i vatrogasci koji su izvlačili nastradale i povređenog.
10. oktobar
Devojka A. I. (19) nastradala je u saobraćajanoj nesreći koja se dogodila kod Vladimiraca kada je automobilom marke “ford mondeo” sletela s puta i udarila u banderu, zatim u isečena drva, potom i u jedno parkirano vozilo. U autu je bio i mladić N. K. (28), sedeo je na mestu suvozača i srećom, nije teže povređen.
- oktobar
U saobraćajnoj nesreći koja se dogodila 15. oktobra oko 23 sata u beogradskoj opštini Rakovici prilikom sudara autobusa i automobila, život je izgubio muškarac star oko 30 godina. Nesreća se dogodila nakon što je vozač automobila izu nepoznatih razloga prešao na suprotnu stranu i direktno udario u autobus. Kako je “Blic” pisao, vozač koji je izazvao nesreću je u poslednjih 12 godina imao je 14 prekršajnih prijava za različite saobraćajne prekršaje, dok je u jednom periodu bio i bez saobraćajne dozvole.
- oktobar
Vojka Jovanović (63) i Ljubica Marković (77) nastradale su 16. oktobra, kod brane i jezera Stubo-Rovni, kada je minibus u kom su bile, nekontrolisano krenuo unazad nizbrdo, probio zaštitnu ogradu puta i nekoliko puta se prevrnuo niz oko 50 metara dugu kosinu, a potom se zaustavio na boku. Teže ili lakše povređeno je 15 osoba. U Osnovnom javnom tužilaštvu u Valjevu saslušan vozač minibusa Ž. M. (63) iz Osečine, a istraga treba da utvrdi i zbog čega se vozilo našlo kod brane i zašto je nekontrolisano krenulo u rikverc.
- oktobar
Aleksandar Saša Kostadinović (51) iz Batočine, samohrani otac tri sina, poginuo je ispred kućnog praga kada ga je velikim brzinom udario drugi automobil, i nosio ga preko 50 metara. Saša je preminuo na licu mesta. Mladić (31) koji je pokosio stradalog Sašu bio je zaposlen u fabrici i radio je treću smenu, pa je u trenutku stravične nesreće umoran seo za volan.
IZVOR: BLIC